dinsdag 31 maart 2015

Boekje "Onderwijs Anders" Jan Willem Breuk


Uitspraken:
Leren nu en in de toekomst: ‘De betekenis van de ontwikkeling van een vrije wil’

De samenleving die permanent en in volle snelheid aan veranderingen onderhevig is, vraagt kritische, creatieve denkers en een instelling die het best gekarakteriseerd kan worden als ‘over de bestaande grenzen heen kijken’. Dat zegt Jan Willem Breuk, docent levensbeschouwing en humanistiek (en niet te vergeten oud-IVOleerling). Hij benadrukt het belang van de ontwikkeling van de vrije wil en vraagt zich hardop af of dit kan worden aangeleerd en getoetst. Bekend terrein voor oud-IVO-leerlingen!
Jan Willem Breuk
-----------------------------------------------------------------------
Waarom er voor onze kinderen geen IVO meer was.

Het experiment van de IVO is mislukt om twee redenen:
1) er was na het vertrek van de oprichter geen goede vervanger/opvolger. Het experiment was zeer afhankelijk van hoe de mensen het ideaal invullen. Er zijn daarna mensen vertrokken die de "ziel"van het experiment hadden gevormd.
2) Door de overheid gedwongen is de kleine gemeenschap gefuseerd. Er is toen gekozen voor een fusie met een lbo-school met een heel andere cultuur dan van de IVO. De IVKO heeft tot nu toe wel overleefd, mede omdat zij een eigen HAVO-tak hebben ontwikkeld. Hun schaal en het niveau hebben ze zodoende kunnen vergroten. En verder speelt het dilemma: bij het vastleggen van wat je wilt en hoe, krijg je te maken met verschillen van interpretatie: een potentiële "richtingenstrijd" is dan geboren.Als je het experiment als "proces"ziet, is dat op enig moment steeds aanwezig: als je werkendewijs aan ideeën werkt, en dogma's wilt vermijden. Er ligt nu een uitdaging te wachten op iemand die met behoud van de basisgedachten het experiment naar vandaag wil vertalen, met oog voor bovengenoemde dilemma's.
-----------------------------------------------------------------------

Als oud-leerling en later medewerker van de IVO-Kindergemeenschap in Amsterdam heb ik in de praktijk     ervaren dat het vervangen van een centraal-eindexamen door een individuele leerroute waarin een leerling in eigen tempo een aantal "proeven"aflegt een succesvol alternatief kan bieden. In werkstukken en socratische gesprekken met een docent en "iemand van buiten"wordt getest of een leerling een bepaald niveau heeft bereikt. Bij 52 goed-afgelegde proeven,waaronder 5 "eindproeven"behaalde je het  erkend MAVO4-diploma. Doorstroming van oud-leerlingen naar allerlei vormen van vervolgonderwijs toonde aan de leerling  van de IVO succesvol aan de eisen van dat vervolgonderwijs kon voldoen. Het heeft mij verbaasd dat er sinds
1975 weinig tot niets met de ervaringen van deze succesvolle experiment-school gedaan is. Gelukkig wordt nu "het wiel"gedeeltelijk weer' uitgevonden".

-----------------------------------------------------------------------------------
Jan Willem heeft hierover een boekje geschreven: "Onderwijs Anders, een zoektocht naar argumenten voor meer bewuste subjectvorming en vrije wil".
Rob Aspeslagh heeft hem hierin ondersteund en het boekje helpen vormgeven. Het boekje is in eigen beheer uitgegeven.
Voor meer informatie mail naar Jan Willem: jwbreuk@gmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten